Most a 2012-es év végén, de még a 2012-es jubileumi Klimt-év alkalmából a itt az alkalom
hogy nézzük meg a festő legnépszerűbb képeit közelebbről és kihangsúlyozva a részleteket.
Gustav Klimt az egyetlen nagy művész aki festményein egyesiti az u.n. magas művészi
formákat az iparművészeti ornamentikával. Varázslatos női arcok virág- és textilmintákkal,
ékkövekkel elboritva. A hölgyek nem ruhákat hordanak (már akik hordanak)
hanem absztrakt dekorációt. A férfiak szögletes a nők kerek és virágos mintákat viselnek.
A bécsi szecesszió tudatos és meghirdetett elve volt az iparművészet magas
szintű művelése. Az épitészetben, az épületbelsőben ez többeknek is sikerült (Wagner, Olbrich, Hoffmann),
de a festészetben ehhez Klimt festői zsenije kellett.
A képek forrása többségében a Wikipédia szabadon felhasználható és részletekben is bemutatható képei.
A tallózáshoz a jobboldali képes menű
használható, ha csak tisztán a képet szeretnénk látni arra a
Csak a kép ikon
szolgál.
Adele Bloch-Bauer portréján találkozik a természetesen festett arc az absztrakt
arany-dekorációval. Utóbbi nemcsak háttér mozaikján látható, de a hölgy ruháját is
ez alkotja. Klimt három évig dolgozott rajta, 1907-ben fejezte be. Ugyanez év
májusában a Crefeldben megnyitott az u.n. Francia Művészeti Kiállitáson már kiállították.
Itt Monet, Pissarro, Sisley, Cézanne képei mellett a Wiener Werkstätte, a
Bécsi Mühely is kapott egy termet, ennek részletét látjuk itt, a
Deutsche kunst und dekoration folyóirat egyik 1907-es illusztrációja nyomán.
Klimt 1903-ban ellátogatott Ravennába, ahol nagy hatással voltak rá azok a pazar bizánci mozaikok
amelyek még Justinianus uralkodása alatt készültek (5., 6. század). Az, hogy a hátterük
nem a természet, hanem egy csillogó - spirituális ihletettségű - mozaikfelület volt,
találkozott kora szimbolista festészeti felfogásával, ami a perspektivikus látásmód
helyett a sikszerű kompoziciót preferálta. Igy indult Klimtnek az a festészeti periódusa, amit
arany korszaknak neveznek, és aminek csúcsa Adele Bloch-Bauer portréja.
A képet a második világháború alatt a nácik "szerezték meg", s csak 2006-ban került vissza -
birói itéletre - az eredeti család tulajdonába. Utóbb $135 millió dolláros áron kelt el egy árverésen, akkor
ez volt a legmagasabb összeg, amit festményért fizettek.
Gustav Klimt: Adele Bloch-Bauer I., 1907, olaj, arany és ezüst lemezek, 140 × 140 cm, New York, Neue Galerie
Neue Galerie
Az előbb látott Adele Bloch-Bauer volt sokak szerint Klimt modellje a Judit I képnél. Itt kevésbé
intellektuális, ellenkezőleg, ez a festő leglátványosabb és leghíresebb femme fatale
vagy másképp végzet asszonya alakja. A korabeli kritikusok a csábitó Salomet is meglátták benne.
A halálos csábítás megjelenítője ugyanis a XIX század
második felében Salome volt, több híres művészeti alkotás témája.
A budapesti képtárak látogatói még emlékezhetnek a
kiállított Gustave Moreau Salome tánca Heródes előtt képre.
De ismert Oscar Wilde Salome szindarabja, az abból készült
Richard Strauss opera és Flaubert Heródiás c. novellája stb.
Judit ás Salome története részben hasonló, részben más. Judit az erényes özvegy ledér ruhában megy el az
ellenség táborába
ahol evett és ivott Holofernésszel, majd miután a vezér teljesen
lerészegedett, saját kardjával vágta le fejét. Judit a legendában a hősies erény
képviselője, Klimtnél viszont erotikussá lesz.
Klimt a Judit legenda hajdani környezetéhez hűen, egy asszír reliefet választ amikor
a hátteret megfesti. Ezt a reliefet mellékeltük itt kisebb ilusztrációként.
A harmadik kis illusztráció a Judit II kép szintén inkább Salomera emlékeztet aki
tánca jutalmául Keresztelő Szent János fejét kéri Heródestől.
Gustav Klimt: Judit I, 1901, olaj és aranylemez, 64x42 cm, Bécs
Österreichische Galerie Belvedere
Obszcén és pornográf - volt sokak véleménye amikor Klimt bemutatta az új bécsi egyetem
mennyezetére, az orvosoknak szánt pannót. A festőt művésztársai támogatták ugyan,
de nem úgy az orvosprofesszorok! (Sajnos a vitatott pannókat a német katonák elégették a visszavonulásukkor)
Végül a heves vita miatt Klimt kiszállt a projektből, az addig kapott
összegeket visszafizette. Az itt látható képet pedig birálóinak szánta
(hogy pukkadjanak meg) női főalakja ugyanis a fenekét mutatja. Eredeti címét - Becsmérlőimnek -
csak barátai tanácsára változtatta Aranyhallá ami a viz alatti világra céloz.
Ami folyóba elmerült nők századvégi témáját illeti, az nem volt ritka.
Itt balra Nagy Sándortól is bemutatunk egy remek alkotást. De amig más festők a
női áldozatot festik e témában, addig Klimt egy csábos vöröshajú démont. A téma az angol
művészektől indult (lásd fentebb Millais képét), de itt a forma, az érzékien hullámzó haj
arabeszk vonala a francia art nouveau jellemzője.
Gustav Klimt: Aranyhal, 1901, olaj, 181x67 cm, Solothurn, Kunstmuseum
A csók - Klimt legnépszerűbb műve, amit az osztrák kereskedelmi termékeken
még táskákon, pólókon, stb. is sokszor viszontláthatunk. Itt nincs túl merész erotika
és a nagy többség által mindig is elfogadott volt.
A férfias minta és a stilizált nőies virág dekoráció tölti ki a képet, de amitől élővé lesz,
az a szeretetteljes vagy szerelemteljes póz, az odaadó arc.
A vita még ma is tart, plátói vagy fizikai szerelem a kép témája? A valóság az, hogy a téma a kettő sajátos
kombinációja - ha egyáltalán ilyesmi lehetséges - mint amilyen
valószinüleg Klimt és Emilie Flöge kapcsolata is volt.
Évente együtt nyaraltak Salzkammergut
vidékén az Attersee tó partján, de ugyanakkor szakmai kapcsolatban is álltak. Kevesen tudják, hogy Emilie Flöge
neves divattervező volt, akinek Klimt is tervezett (más bécsi szecessziós művészekkel együtt).
A Klimt festmények dekorációi is mások lettek volna ha nem ismeri meg Emiliet, akinek ruháit
hordták Klimt festményeinek megrendelői.
Gustav Klimt: A csók, 1907-8, olaj, 180x180 cm, Bécs
Österreichische Galerie Belvedere
A nő három életkora egy másik ismert téma a századfordulóból. Itt bemutatunk
egy képet Jan Tooroptól és kettőt Edvard Munchtól akiket Klimt is nagyon kedvelt. A Toorop készült
korábban, még impresszionista stilusban, utóbbi kettő pedig már áthatva a századvég szimbolizmusától,
az art nouveau hullámzó vonalvezetésével.
Az emberi élet korszakai, az öregedés régi témája a festészetnek. A századvégi nőkultusz nyomán
az élet korszakait ekkor három nő alakjával szokták ábrázolni.
Klimt az élet ciklusait, az emberi szenvedést, örömöt és bánatot együtt ábrázolja
ezuttal részben ideális, részben tragikus jellegel. Virágzás és hervadás. A gyermek és a nő ideális képe mellett
az öregasszony stilusában már teljesen realista, nem titkolja az idő által
megviselt testét, amit kiméletlenül részletez a festő.
Gustav Klimt: A nő három életkora, 1905, 180 x 180 cm, olajfestmény, Róma,
Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporana
Lebegő szépségek és virágmozaik. A Klimtre jellemző stilus kettősség, az ideális testek és a
dekorativitás. Ez a kép a ravennai látogatás után készült, a kép felét a virágokból összeállitott
mozaikdiszlet tölti ki.
A kép cime a "Vizi kigyók" a viz alatti környezetre utal. A hosszabban elnyúló növényi vonalak,
a vizszintesen hullámzó formák, a sarokban levő nő áramló hajtincsei utalnak erre. Ennél erőteljesebb a
sodró hatás és kompozició, azon a hasonló témájú grafikán, ami a bécsi szecessszió vezérlapjában,
a Ver Sacrumban (Szent tavasz) is megjelent.
Gustav Klimt: Vizi kígyók II, részlet, 1904-7, olajfesmény, magántulajdon.
Tizian: Danae Forrás: Wikipaintigs,
Klimt legérzékibb, legerotikusabb képe. A mitologikus tematikájú képek sorozatában
amig Judit ránk szegezi - veszélyes - pillantását, Danae szeme zárva. Önmaga élvezetében elmerülve
zárja ki a világot.
A témát Klimt előtt is többen megfestették, köztük a nagy velencei reneszánsz festő Tizian.
Itt két változatát is mutatjuk tőle. (Katt a kis képre balra fent) A legenda szerint Acricius
királynak megjósolják, hogy végzetét saját leányának leendő fia okozza majd.
A király ekkor elzárja lányát egy földalatti bronz börtönbe, de Zeusz, akinek megtetszett
Danae szépsége aranyeső képében ott is utoléri.
Gustav Klimt: Danae, 1907, 77 x 83 cm, olajfestmény, Hans Dichard Gyüjtemény
Művészeti és iparművészeti csúcs. A Bécsi Műhely művészei, a gazdag bankár és műpártoló Adolphe Stoclet
meghívására - a pénz nem akadály jelszóval -
a világ talán legtökéletesebb összművészeti alkotását hozták létre Brüsszelben.
A palotában, elkészülte után,
Brüsszel és Párizs művészei és előkelőségei gyültek össze a fogadóesteken. Az épület Hoffmann
tervezése, a belsőben Klimt irányítása alatt pedig ez a csodálatos fríz készül. A palotáról
két kép látható itt (katt a fenti kis képre) a Klimt által készített vázlat pedig
itt látható.
Ahogy a mellékelt képen is látható, az ebédlő mindkét oldalát hatalmas Életfa fríz borítja.
A fa spirális ágai közt itt az Őlelkezők részlete látható. A nő virág és körmintás ruhája
a férfi köpenyének geometrikusabb mintázatával találkozik. Utóbbiban mintha felismernénk
Klimt otthon hordott művészköpenyét, amit itt mintákkal látott el. (lásd a Csók képnél a kis fotókban).
Gustav Klimt: Életfa fríz, előzetes vázlat, részlet. Forrás: Wikipedia
A vázlat után itt egy eredeti részlet a Frízből: A táncoló leány. Nemrég egy
forgató csoport járt a Stoclet palotában, és eddig nem látott részletességgel
fotózta Klimt alkotását. A felvételeket a Taschen kiadó Klimt kiadványa tartalmazza
mintegy díszkiadásban. A mellékelt kép a kiadó reklámanyagából származik, amit
időszaki értesítőjében küldött el.
Az iparművészek féldrágakövek, aranylemezek
felhasználásával dolgoztak és helyezték bele mindezt a carrarai márványba.
Gustav Klimt: Életfa fríz, A táncoló leány. Forrás: Taschen kiadó reklámanyaga.